Helytörténeti cikkek

Hajóépítés és -javítás Komáromban

Írta: Boross István


A magyar hajóépítés történetének egy epizódját bemutató kis tanulmány összeállítására egyrészt az a családi kötődés késztetett, hogy nagyszüleim Boross Dezső és Lukovics Erzsébet Komáromból származnak. Nagyapám egy városi hivatalnok Boross Gyula fia, nagyanyám pedig a csizmadia Lukovics család tagja volt. Másrészt nagyapám a komáromi hajóműhelyben kezdett dolgozni. A két háború között 1923-ban jött Magyarországra és a M.F.T.R-nál lett szertáros. Édesapám is 40 évig dolgozott a MAHART hajójavító üzemben először, mint motorszerelő, majd a ranglétrát végigjárva nyugdíjba vonulásáig húsz éven keresztül üzemigazgatóként tevékenykedett.

Pályafutásomat én is a hajójavítóban kezdtem, szintén motorszerelőként, majd nem csak a hajójavítóban, hanem MAHART központban, illetve a hajózásnál az oktatási szakterületen dolgoztam. 1999 után a nagy átszervezést követően a hajózási szakközépiskolában oktatóként fejeztem be aktív pályafutásom. A komáromi hajóépítés és -javítás című összeállítást teljes egészében nem mondhatom saját szellemi terméknek, mert túlnyomórész a megadott forrásokból történt kiemelésekre ugyanakkor ezek összeszerkesztésére, átfogalmazására, saját szöveggel történt kiegészítésekre, és a korabeli sajtóból idézett általam kigyűjtött cikkekre épül. A szóhasználat, illetve mondatszerkezet lehet, hogy nem egységes, de sokszor korhűen felidézi a különböző időszakokat és szerzőket. Ezért nem adtam meg közvetlen hivatkozásokat sem. Ugyanakkor az írás igen gazdag dokumentumanyagot tartalmaz köztük saját tulajdonomban állókat is. Miután ez az összeállítás nem kereskedelmi célból, hanem a hajózás iránt érdeklődők részére készült, kérem minden szerző, jogutód, illetve jogtulajdonos megértését és utólagos hozzájárulását írásának, illetve fotójának felhasználásához. Külön szeretnék köszönetet mondani Kecskés László hagyatékát őrző családnak, akik engedélyezték a szerző Komáromi mesterségek című munkájában a hajóácsokról írt fejezet felhasználását, továbbá a hajoregiszter.hu honlap munkatársainak és szerkesztőinek, akik felkutatták és közzétették a hajók történetétét, fotóit.

Kérek valamennyi olvasót, ha arra érdemesnek találta ezt az anyagot, küldje tovább másoknak, vagy ha rendelkezik a témába vágó dokumentummal, új információval, pontosítással, adatközlővel, vagy a műben hibát, tévedést talál, akkor azt írja meg ezen e-mail címek egyikére: borossis@freemail.hu, borossis00@gmail.com , vagy más módon jelezze felém. Így remélem, hogy jelen összeállítás folyamatosan bővül, formálódik.

Tartalomjegyzék

Az összeállító jegyzete 1. oldal
Fahajóépítés 2. oldal
A hajóácsok 2. oldal
Építőanyagok, eszközök 5. oldal
Vashajóépítés 11. oldal
M.F.T.R hajóműhelye 1898 és 1919 között 11. oldal
1919 – 1938 17. oldal
A műhely története 1938 és 1945 között 20. oldal
Emberi sorsok és szakmák 27. oldal
A műhely feladatai és gyártmányai 37. oldal
Epilógus 45. oldal
Petőfi Sándor: A Dunán 47. oldal
Komáromról elnevezett hajók 48. oldal
Források 53. oldal

BI-Hajoepites-es-javitas-komaromban


Komáromra vonatkozó helytörténeti cikkeink mindegyikét elérhetik ezen a linken:

Helytörténeti cikkek – Jókai Mór Városi Könyvtár Komárom (jmvk-komarom.hu)