Gyermeknevelés,  KÖNYVAJÁNLÓK

Szülőknek ajánljuk

A könyveket válogatta: Fegyverneki Erzsébet.


Kezelési útmutató kamaszokhoz – Hogyan értsünk szót?

“Tegnap még édes kisgyerek volt, ma már tűzokádó sárkányfióka? Elég egyetlen óvatlanul elejtett megjegyzés, és kitör a hisztivulkán? Az egyik pillanatban euforikusan szárnyal, a következőben pedig már letargikusan gubbaszt a sarokban? Úgy kell átverekednünk magunkat a szobájában felhalmozott szennyesen, mint egy őserdőn? Képtelenség kirobbantani a számítógép mellől? És miközben elvárná tőlünk, hogy legyünk megértőbbek, virtuózként játszik az idegeinken? Ugye ismerős helyzetek? Egy kamaszodó gyermekkel egy fedél alatt élni embert próbáló feladat. Ám a közös életnek nem muszáj örökös csatározásból állnia! Mi lenne, ha kilépnénk a parttalan viták és öngerjesztő veszekedések ördögi köréből, és holnaptól valami egészen újat próbálnánk ki? Janey Downshire és Naella Grew nem a levegőbe beszél. Olvasmányos, praktikus és szellemes kézikönyvükből megtudhatjuk, hogyan befolyásolható a kétségbeejtően kiszámíthatatlan kamaszviselkedés, mire érdemes odafigyelnünk, ha gyermekünk a káros élvezetek sűrűjébe veti magát, netán tiltott területekre téved, miképp találjuk meg az egyensúlyt túlféltés és a gyeplő eleresztése között, és hogyan teremthetünk otthonunkból bensőséges, meghitt fészket, ahová jó hazaérkezni. A Szülők könyvtára legújabb darabja méltó folytatása a Nincs rossz gyerek és az Ordításmentes gyereknevelés című könyvekkel útjára indított sorozatnak, mely naprakész tanácsokkal szolgál korunk ezernyi kétséggel és kérdéssel szembesülő szülőinek. Kezelési útmutató nemcsak kamaszokhoz, de saját magunkhoz is, hogy tűzokádó sárkányokból végre visszaváltozhassunk kiegyensúlyozott, békésen egymás mellett élő és egymást segítő családtagokká.”

Szerzők: Janey Downshire, Naella Grew; fordította: Kőszeghy Anna. Budapest: Jaffa Kiadó, 2016. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


A kamasz agy – Útikalauz a serdülőkorhoz

“Miért olyan idegesítőek a tizenévesek? Miért gyűrnek fontos iskolai üzeneteket a táskájuk aljába, miért képtelenek rendet tartani maguk körül, miért állítanak haza egyszer csak kékre festett hajjal? Frances E. Jensen, a nemzetközi hírű neurológus (nem mellesleg két fiú édesanyja) ilyen és hasonló kérdéseket tesz fel és válaszol meg, szülői tapasztalatai mellett a kamaszaggyal kapcsolatos legfrissebb tudományos eredményekre támaszkodva, olvasmányos, közérthető, nem egyszer humoros stílusban. A szerző saját kutatási eredményei és klinikai tapasztalatai alapján, forradalmian új szemszögből közelíti meg a témát, egyszersmind gyakorlati tanácsokkal is szolgál a tinédzsereknek és szüleiknek a viharos évek túléléséhez.”

Írta: Frances E. Jensen, Amy Ellis Nutt; fordította: Gyárfás Vera. Budapest: Libri Könyvkiadó, 2016. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Kamaszokra hangolva – A tinédzserek öt szeretnyelve

Herczog Mária szociológus ajánlása: “Chapman jó hírrel szolgál a tinédzserek szüleinek: minden látszat ellenére ebben az életkorban is a család és a szülők lehetnek a legnagyobb hatással gyermekeik életére. Továbbra is szeretetre és elfogadásra van a legnagyobb szükségük. Miért és hogyan kell másképp szeretnünk a kamaszokat, mint a kisebb gyerekeket? – egyebek mellett erre a kérdésre is választ kapunk Az öt szeretetnyelv-sorozat szerzőjétől. ,,A szülők – minden jó szándékuk mellett – segítségre szorulnak abban, hogy azt a biztonságot és szeretetet tudják nyújtani, amire gyerekeiknek szükségük van. A kamaszok nevelése különösen nehéz, bár tudjuk, hogy a kisgyermekkori ,,alapozás” jelentősen megkönnyíti ezt az életszakaszt is, mégis ilyenkor a leginkább tanácstalanok a szülők és maguk a tizenévesek is. Ehhez a nem könnyű periódushoz ad segítséget Gary Chapman könyve, amely a korábbiakhoz hasonló elvek szerint vezeti végig az olvasót a szeretet nyelvének lehetséges használatán. Sokféle irányzat, meggyőződés szerint lehet nevelni, segíteni gyermekeinket, de a biztos utak mindegyike szereteten és elfogadáson alapszik. Ehhez biztos útitársunk lehet ez a könyv.”

Írta: Gary Chapman; fordította: Péter Erika. Budapest: Harmat Kiadó, 2011. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Online illúziók – offline valóság – #alfageneráció #zgeneráció

“Influenszerek és youtuberek, szuper életérzések, fantasztikus utazások, fancy ruhák, menő trendek. Több millió követő az Instagramon, tizenöt millió feliratkozó a YouTube-on. A gyors és könnyű meggazdagodás vonzó ígérete. És ki ne akarna hinni ebben? De az átlagos kamasz és tinédzser mosolygó szelfijei mögött ott lehetnek a depresszív érzések. Megannyi ,,barát” és ismerős ellenére a magányosság. Mindenkiben ott van a fantasztikus élet utáni vágy, és az online térben kéznyújtásnyira látszik az elérése. Egészen addig a korig, amíg a kijózanító valóság meg nem jelenik az egyetemen vagy egy munkahelyen. Ma, bármilyen korú gyereket nevel is egy szülő, vagy tanít egy tanár, szükség van arra, hogy a valóságot vonzó színekkel ábrázolja, amit érdemes felfedezni. Az addiktív közösségi média és a realitás párharca kemény menet. Az online tér köldökzsinórja egyre vastagabb, nárcisztikus buborékunk egyre nő. Ahhoz azonban, hogy ezt felismerjük és saját értékrendet alkossunk, éppen a belső előállítású biztonságunkra lenne a legnagyobb szükség. Mára a legfontosabb kérdéssé az vált, hogyan maradhatnak konstruktív érzelmi kapcsolatban a felnőttek a digitális generációk kisebb és nagyobb tagjaival?”

Írta: Tari Annamária. Budapest: Tericum Kiadó, 2019. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Szex és lájk és közösségi média – Hogyan értsünk szót a gyerekünkkel a digitális világban?

“Üdvözöljük a digitális bennszülöttek világában, ahol az önbecsülés a kapott lájkok számától függ, ahol ,,ártatlan” csemetéink szexfotókat és -videókat küldözgetnek egymásnak, és ahol a házibulikon nem csak a piába kóstolnak bele. Ebben az új korszakban a személyes találkozásokat felváltották az online randik, amelyeken a tinédzserek minden gátlást levetkőznek, miközben nem akarják vagy nem tudják felmérni szavaik és tetteik cseppet sem virtuális következményeit. A mai tizenévesek az első olyan generáció, amelyik online küzdi végig a különben sem problémamentes kamaszkort. Az internet, a közösségi média és az ingyenes pornó drámai változásokat okozott a fiatalok kommunikációjában és a szexualitásról való gondolkodásukban. Mi, szülők, akik számára a digitális világ többnyire feltérképezetlen vidék, csak kapkodjuk a fejünket: mit tehetünk, hogy gyermekünk fizikai és lelki sérülések nélkül élje túl ezt a rázós időszakot? A Szex és lájk és közösségi média című hiánypótló kötet olvasmányosan, az életből vett példákkal és rengeteg empátiával mutatja be, mi zajlik kamasz gyerekünk szobájában és lelkében. Honnan tudhatjuk, hogy valóban boldog? Miképp beszéljünk vele a szexről és a párkapcsolatokról? Hogyan taníthatjuk meg hatékonyan védekezni az új, számunkra is ismeretlen kihívásokkal szemben? A kötet nemcsak a szülőknek, de a tizenéveseknek is hasznos tanácsokkal szolgál: hogyan tehető biztonságosabbá a randizás, a fesztiválozás vagy a külföldi utazás? A szerzők, akik maguk is gyakorló szülők, évek óta dolgoznak fiatalokkal, és tapasztalataik azt bizonyítják, hogy a tiltás csak hazudozást és titkolózást szül. Tippjeik, tanácsaik ezért abban segítenek, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz gyermekünkkel, és őszinte, józan beszélgetéseket folytathassunk. Hiszen egy állandóan változó világban nincs nagyobb kincs a bizalomnál!”

Szerzők: Allison Havey, Deana Puccio; fordította: Dési András György. Budapest: Jaffa Kiadó, 2016. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Ki nevel a végén?

“Hosszú évek óta foglalkozom mind a szülőkkel, mind a gyerekeikkel. Drog-, alkohol-, játékszenvedély-, gyógyszer-függőséggel és más nyomorokkal, amelyekben a gyerekek vannak és lesznek érintve. Azt hiszem, rég eljött az ideje, hogy kinyissuk a szemünket.” Mivel kell ma szembenéznie annak, aki gyereket vállal és nevel? Dr. Csernus Imre szerint elsősorban önmagával. Hiszen csak ezután birkózhat meg a világ démonaival, kábítószerrel, erőszakkal, szexualitással, bűnnel és bűnhődéssel. “Ki nevel a végén? Neveljük egymást a sok tudatlanságunkkal, félelmeinkkel, erényeinkkel és hibáinkkal: a gyerekek a felnőtteket, mi őket, a világ mindannyiunkat. A változás nagy fájdalommal jár, egyesek nem is fogják ezt bevállalni, ezzel sincsen gond. Mivel tőlük is sokat tanulhatunk.” A gyereknevelés kapcsán a szerző ezúttal is olyan kérdésekkel szembesíti olvasóit, amelyeket a legtöbben nem tudnak vagy nem mernek feltenni maguknak. Pedig a jövőnk forog kockán.”

Írta: Csernus Imre. Budapest: Jaffa Kiadó, 2008. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Hogyan segítsünk depressziós kamasz gyermekünknek? – Szülők kézikönyve

“A tinédzserek gyakran maguk is meglepődnek, elbizonytalanodnak a saját érzéseiktől, s előfordul, hogy nehézségeik támadnak, miután nekivágtak az élet rögös útjainak. Néhányuk el is akad egyszer-egyszer, s a mi dolgunk, szülőké, hogy ilyenkor átsegítsük őket az akadályokon. Vajon ön, kedves szülő, tudja-e, mikor kell jobban odafigyelnie kamasz gyermekére, mi az a határ, amin túl a rosszkedvet már depressziónak hívják? És tudja-e, hogy kihez kell fordulnia, mit kell tennie, hogy segíthessen meggyógyulni gyermekének? Érthető és egyszerű nyelvezetével dr. Miriam Kaufman könyve elmagyarázza, mi is az a tinédzserkori depresszió, és hogyan lehet túljutni rajta. “

Írta: Miriam Kaufman; fordította: Szakszon Katalin. Debrecen: Hajja & Fiai Könyvkiadó, 2003. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban


Kamaszmentő – Hogyan ne menjünk egymás agyára?

“A kamaszkor emberpróbáló időszak. Van, aki szerint nincs más dolga a felnőttnek, mint átvészelni ezt az időszakot, de jól tudjuk: vannak olyan kritikus helyzetek, amikor ez nem megy és meg kell mutatkozni szülőként. Ez a fajta beavatkozás nem erőt feltételez, hanem önismeretet, a gyermek ismeretét és megfelelő kommunikációt. Az önismeret ahhoz szükséges, hogy tisztában legyünk viselkedésünk rögzült, sokszor nem is tudatos elemeivel, és azzal is, hogyan reagálunk mi magunk a krízishelyzetekre. A gyermek ismerete abban segít, hogy észrevegyük azokat a pillanatokat, amikor szükség van a szülői beavatkozásra, a kommunikáció pedig abban, hogy ezeket a problémákat képesek legyünk erőszak nélkül együtt megoldani.”

Írta: Gyarmati Katalin Anna. Budapest: Tea Kiadó, 2016. Forrás: www.libri.hu

Katalógusunkban